четверг, 2 апреля 2020 г.


     Тема. Леонід Глібов - визначний український байкар і поет. Байка “Щука”. Побудова байки.

Мета: ознайомити  учнів з поняттям  «байка», з історією її виникнення, особливостями побудови; познайомити учнів із творчістю видатного поета і байкаря Л. Глібова, його байкою «Щука»; розвивати пам’ять, образне мислення, розумові здібності, навички аналізу  алегоричних творів; сприяти вихованню оптимістичного погляду на життя, почуття гумору, виховувати кращі людські якості.
Хід уроку
 І. Організаційний момент.
 ІІ. Установчо-мотиваційний етап.

1.     Слово вчителя
 Посмішка може зігріти інших своїм  теплом, показати ваше дружнє ставлення до оточуючих, а також покращити настрій. Посміхніться один одному і з цим прекрасним настроєм я пропоную розпочати наш урок.
Погодьтеся: сміятися можна по-різному – легко, доброзичливо, жорстоко, гостро; можна гостро вказувати на предмет висміювання, можна – з прихованою метою, зі злістю.
Пригадайте, які види комічного ми розглянули на минулому уроці? еред комічного  виокремлюють жанрові різновиди – гумор (анекдот, усмішка, гумореска, співомовка), сатира (байка).
.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
 Запитання до учнів:
- Давайте пригадаємо, яких українських та зарубіжних письменників-гумористів ви знаєте? (Езоп, І. Крилов, Г. Сковорода, Є. Гребінка, Л. Глібов)       Ось із Леонідом Глібовим ми познайомимося сьогодні детальніше. Дома ви опрацювали біографію і я пропоную вам оформити біографію Глібова у незвичному форматі. Спробуйте створити сторінку у фейсбуці за такими пунктами:
Імя, прізвище, прізвисько, псевдонім, місце народження, місце проживання, навчання, рід діяльності
1.     Повідомлення вчителя
 Леонід Іванович Глібов, великий український поет і байкар, народився в с. Веселий Поділ на Полтавщині у 1827 році. Дитинство Льолика, так називали хлопця в родині, минуло в селі Горбах Кременчуцького району. Батько працював управителем маєтку поміщиків Родзянків. Від матері – освіченої людини – навчився грамоти. Навчався він у Полтавській гімназії, потім у Ніжинському ліцеї. Саме у Полтавській гімназії майбутній поет написав свій перший вірш „Сон”, в якому виразив свою тугу за рідною оселею. Цікаво, що знаменитий байкар і поет почав писати вірші ще в 14 років.  Згодом у зошиті гімназиста Глібова назбиралося кілька десятків віршів російською мовою. Незабаром з’являються і байки „Вовк і Кіт”, „Лебідь, Щука й Рак”, „Жаба і Віл” та багато інших. У його творчому доробку 107 байок!
Справжнє творче горіння повернулося до Глібова наприкінці життя. За останні чотири роки Глібов написав понад 50 творів для дітей. Вони друкувалися під псевдонімом Дідусь Кенар. Корені цього імені криються в дитинстві Льолика: батько купив йому співочу пташку – канарку (кенара), спів якого слухала чи не вся вулиця. Згодом це слово стало прізвиськом батька, а згодом сподобалося синові.
Що вам найбільше запам’яталося, можливо вразило в біографії письменника?
Завдання на закріплення біографії https://learningapps.org/display?v=p14co1shk17

IV. Оголошення теми та мети уроку
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя
 Давайте пригадаємо, що таке байка?
Байка — це невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір алегоричного змісту.
 Жанр байки заснований на алегоричності, тобто двоплановому зображенні.
Алегорія — художній прийом іносказання, зображення людських
рис і характерів за допомогою образів тварин, предметів, рослин, явищ природи та людського життя.
Iнтерактивна вправа.
Виходячи з того, що основна ознака байки — це алегоричність, учням пропонується завдання: з’єднати стрілочками вади людського характеру з назвами тварин, що їх уособлюють.
Вправа на інтерактивній дошці «Поєднай пари» https://learningapps.org/display?v=pxi98oas101

2.     Слово вчителя
Байка виникла дуже давно. Але структура (будова) її не змінилася: вона складається з двох частин – оповіді (тут розгортаються події) та моралі (тут автор робить повчальні висновки).
 4. Слово вчителя
Зараз ми ознайомимося із змістом байки «Щука». Але для початку давайте з’ясуємо, а яка ж насправді ця риба в природі?
Слово «щука» — праслов’янське. Утворене від «щуп» — худющий. У діалектному мовленні є слово «щуплий» — у значенні «тендітний». Через те, що ця риба довга, у воді вона здається худою, тонкою. Щуки досягають завдовжки до 1,5 м, а вагою до 35 кг. Живуть вони аж до двохсот років. Ця риба-хижак живиться іншими, меншими рибами, жабами, навіть пташенятами. Плаває дуже швидко.
Отже, який ми можемо зробити висновок? Що уособлює обаз Щуки?
В и с н о в о к   у ч и т е л я. Як бачимо, щука може уособлювати хижість, зажерливість.
5. Словникова робота
Читаючи байку, нам будуть траплятися незрозумілі слова. Зверніть увагу на дошку.
Бомага – папір.
Буцімби – нібито
Шаплик – посудина з ручками для носіння рідини.
Нікчемна - ні на що не здатний.
Стряпчий – захисник обвинуваченого в суді.
Завсіди – зазвичай.
Щупачок – самець щуки.
Річ держать – промовляти, говорити.
6. Учні виразно зачитують байку «Щука».
7. Евристична бесіда.
1. Що вам відомо про суд як законодавчий орган влади?
2. Яка шкода була заподіяна Щукою мешканцям ставка? («Того заїла в смерть, другого обідрала»)
3. Яких зусиль було докладено для того, щоб спіймати Щуку? Як про це сказано у творі? («Гуртом до суду притаскали, Хоча й чуби мокренькі стали»).
4. Про що свідчить опис суддів? Власні думки обґрунтуйте.
5. Хто були судді? Як характеризує їх автор? Знайдіть у тексті
опис дій суддів, що підтверджує авторську характеристику.
6. За що дорікали Лисиці стосовно її таємного зв’язку із Щукою? ( «Лисиці й шле – то щупака, то сотеньку карасиків живеньких або линів гарненьких»).
7. Які типові риси характеру втілює Лисиця? Чи засуджуєш ти їх?
8.  . Охарактеризуй Щуку. Яка деталь у байці засвідчує, що вона не без гріха (зверни увагу: за руку, як кажуть, її ніхто не спіймав — у тексті перед звинуваченням ужито слово «буцімби»)?
10.  Чому саме таких звірів увів Л. Глібов до сюжету байки?
11. Чого нас учить ця байка? Чим вона актуальна на сьогодні?
8. Аналізування байки Л. Глібова «Щука» (1858 р.)
8.1. Виразне читання байки  у ролях.
8.2. Тема: зображення суду (його несправедливість і залежність від панівних класів) над Щукою, яка чинила різноманітну шкоду в ставку його мешканцям і отримала вирок —повернутися знову до річки.
8.3. Ідея: засудження дій судочинства, їх легковажність, безглуздість, а через образ Лисиці — підступності, хитрості, хабарництва.
8.4. Основна думка: «Як не мудруй, а правди ніде діти. Кінців не можна поховать…».
Судді зобов’язані діяти відповідно до законодавства, а не підтримувати зацікавлену особу (Лисицю).
8.5.  Знайти у творі оповідь і мораль.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1.     Створити власну байку за коміксом, дотримуючись структури байки. Додаток 1
2.     Вправа на інтерактивній дошці «Перегони»

VII. Підбиття підсумків уроку
 Оцінювання відповідей і виставлення оцінок учням.
 VIII. Домашнє завдання
Скласти сенкан за словом байка.
1.            Байка.
2.            Прозова, віршова.
3.            Висміює, розповідає, виховує.
4.       Невеликий повчальний твір.
5.       Жанр.



Додаток 1 
    













Комментариев нет:

Отправить комментарий