Тема: Уподібнення приголосних звуків
Мета: - закріпити
знання про приголосні звуки, їх вимову і написання та уподібнення приголосних
звуків; розвивати усне і писемне мовлення, фонетичний слух, логічне мислення
учнів; виховувати наполегливість, навички самостійної роботи
Хід уроку
І.
Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Ідучи на урок, я зустріла незвичайного листоношу –
Сніговика. Він приніс нам листівку від Діда Мороза. Та ось біда: потрапив наш
поштарик у заметіль. Бешкетниця-завія перемішала букви у словах. Давайте прочитаємо лист.
Лист від Діда Мороза
Любі діти!
Вітаю вас з наступаючим Новим
Роком!
Мені нелехко дістатися до вас по вохкому снігу.
Тому надсилаю вам ялинку з чарівними прикрасами.
Сніговик виграв бородьбу з негодою і вуришив
у путь.
Бажаю вам щасливого й сніжного
Нового Року!
Учитель: Що здалося вам дивним у цьому листі? Зверніть увагу на виділені слова. Що ви
помітили? (Очікувані відповіді: слова написано неправильно. Вони записані не за
правилами, а так, як ми їх чуємо)
Учитель: Який звук змінився?
( дзвінкий [г] став подібний до глухого
[ х] )
Це уподібнення. Відкрийте
зошити, запишіть число і тему уроку.
ІІІ. Вивчення нового
матеріалу
Учитель: Дзвінкі приголосні звуки в українській мові завжди
вимовляються дзвінко. Виняток із правила
становить дзвінкий [г] , який у вимові перед глухим приголосним може уподібнюватись до парного глухого.
Робота з книгою біля дошки і в зошитах.
Учитель: Подивіться, хурделиця сплутала у сніговика телеграми.
Давайте допоможемо йому їх відновити.
(Дописати прислів’я за початком, вставляючи пропущені
букви. Слова, в яких відбувається уподібнення, записати фонетичною
транскрипцією)
Важко у навчанні –
ложка дьо...тю
Пташка мала, а
ле...ко в праці
На діжку меду
–
кі...ті гострі
Учитель: Молодці, діти, швидко впоралися із завданням.
Проблемне питання.
-
Чим
відрізняються звуки [т/] — [д/]?
-
Як треба написати
і вимовити слово: боротьба чи бородьба? (Учні
вимовляють спочатку по складах, потім швидше)
-
Як
ви думаєте, що відбуватиметься з глухим приголосним перед дзвінким?
Робота з підручником біля дошки і в зошитах.
Учитель: Правопис цих
слів можна перевірити.
«Взаємоперевірка». ( Слова, записані
фонетичною транскрипцією, необхідно
правильно записати)
Скласти текст з
трьома словами на вибір.
КАРТКА 1
Прочитайте слова, подані у звуковому записі. Запишіть їх
буквами.
[проз’ба] , [р’уґзак] , [одже] , [еикзамеин]
, [веилиґдеин’] , [л’іджба]
Учитель: Впоралися ми і з цим
завданням.
ІV. Закріплення набутих знань
КАРТКА 2.
Знайдіть
і виправте помилки, підкресліть орфограми.
Швитко наближається світанок.
Здалеку повіяло вохкістю. Лехкий вітерець кружляє у танку сніжинки. Дід Мороз поспішає на воґзал. У
рюґзаку в нього новорічні подарунки.
Учитель: Молодці! Завдання на дошці (с/р)
Виконання тестових завдань
1. У котрому рядку в словах неправильно
вставлені сумнівні приголосні?
а) Нігті, дьогтю, кігті;
б) вокзал, рюкзак, казка, рибка;
в) лехко, вохко,
бородьба, прозьба.
2. Уподібнення приголосних звуків відбувається в усіх словах у рядку:
а) просьба, казка, кузня;
б) вокзал, рюкзак, кігті;
в) дігтяр, ходьба, айсберг.
3. Уподібнення приголосних звуків не відбувається в рядку:
а) боротьба;
б) грядка;
в) молотьба.
V. Підсумки уроку. Оцінювання учнів
- Що таке
уподібнення приголосних звуків?
- Коли воно відбувається?Поясніть на прикладах.
- Як перевірити правопис слів із приголосними , які уподібнюються?
- Навіщо нам знати ці правила орфоепії та орфографії?
- Коли воно відбувається?Поясніть на прикладах.
- Як перевірити правопис слів із приголосними , які уподібнюються?
- Навіщо нам знати ці правила орфоепії та орфографії?
«Рефлексія» - Чи корисну інформацію я отримав на уроці?
- Чи добре я працював
на уроці?
-
Який у мене настрій після уроку?
(намалювати смайлик)
V. Домашнє завдання
- Вивчити
теоретичний матеріал у підручнику ( стор. 128 – 129)
- Зі словами
із пам’ятки скласти речення (4 – 5 слів); за бажанням – скласти зв’язну
розповідь із цими словами
Комментариев нет:
Отправить комментарий