понедельник, 30 марта 2020 г.

Тема : В.Симоненко. Коротко про митця . «Лебеді материнства».


Тема : В.Симоненко. Коротко про митця . «Лебеді материнства».
  Мета : навчальна : поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях В.Симоненка, ознайомити з поезією  «Лебеді материнства», допомогти усвідомити ідейно-художнє значення цього твору.
   Розвиваюча : розвивати навички виразного читання та образного мислення, послідовного викладу думок, наводячи переконливі докази та обґрунтування ; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, пам’ять, уміння аналізувати поезію, визначати провідні мотиви та ідею, коментувати художні засоби.
   Виховна : виховувати почуття поваги та любові до матері, до Батьківщини ; позитивні риси характеру, допитливість; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
   Очікувані результати : учні знатимуть : матеріал про життя і творчість видатного поета; учні вмітимуть : виразно й вдумливо читати поезію  «Лебеді материнства», аналізувати її, визначатимуть провідні мотиви та ідеї, з’ясовуватимуть символічний зміст образу лебедів.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Форма проведення : урок.
Хід уроку

1 Організаційний момент.
2 Актуалізація опорних знань.2хв
1. Вступне слово вчителя.
Психологічна вправа «Відчуй тепло»
- Для того, щоб налаштуватися на творчу роботу та почерпнути натхнення,, пропоную вам виконати наступну вправу.
Хід вправи. Заплющте очі, зробіть глибокий вдих і видих.  Уявіть, що над вами нічне небо, повне зірок. Відшукайте яскраву зірку, яка асоціюється у вас з чимось хорошим. Уявіть, що починає дути сильний вітер. Але зараз поряд з вами з’являється найрідніша і найближча для вас людина. Ви раді, що вона є, обіймаєте її. Учасники поступово обіймають дин одного по колу. Розплющте очі. Кого ви уявили поряд? Що ви відчули?  
 Тож  затримайте  в душі тепло і вдячність, які ви відчули в цей момент, і збережіть  їх  у серці якнайдовше.
А тепер зверніть увагу на долоньку з минулого, що ви можете сказати про кого буде мова сьогодні.
3Оголошення теми та мети уроку.
4 Опрацювання епіграфа.
Я таку тебе завжди бачу,
Образ в серці такий несу –
Материнську любов гарячу
І твоєї душі красу.
                                                                                                В . Симоненко
3. Бесіда :
    Наш урок хочу розпочати з роздумів про найдорожчу для кожного з нас людину – маму. Безперечно, найціннішим у світі є материнська любов. «У дитини болить пальчик, а в матері – серце», - так говориться у прислів’ї . Справді, материнське любляче серце завжди болить за дитину, за маленьку і за дорослу. Кожна мама бажає своїм дітям добра, щоденно молиться, щоб її діти були здоровими і щасливими.
У народі про матір та материнську любов складено багато прислів’їв.
·        Без матінки рідної і квіти безбарвно цвітуть.
·        Серце матері краще сонця гріє.
·        Одна у людини рідна мати, одна у нього і Батьківщина.
4. «Відверта розмова».
·        - Як ви гадаєте, чому у багатьох прислів’ях згадується про матір і Батьківщину ?
·        - Що їх поєднує ?
·        - Як ви ставитеся до своєї мами ?
·        - З чим або з ким у вас асоціюється мама і ваші стосунки з мамою ?
        Справжнім співцем материнської любові став поет В.Симоненко. Відомий письменник О.Гончар назвав В.Симоненка «лицарем на білому коні» в українській літературі.
Давайте замислимося, чому Василя Симоненка називають «лицарем на білому коні» і як це його характеризує.    
«Лицар на білому коні»: благородний чоловік, сміливець, захисник знедолених, мужній воїн, патріот своєї землі, людина високих помислів…
5 Опрацювання біографії Симоненка (відео та заповнення анкети) В. Щербань, С. Василенко, Симон).
 Не судилося його таланту розкритися вповні, але те, що він створив нетлінне. Слово його – коштовне надбання.
У його творах звучить чимало тем, але однією з основних є тема любові до рідної матері та рідної землі і саме сьогодні ми поговоримо на цю тему, аналізуючи поезію «Лебеді материнства».
2. Ідейно-художній аналіз поезії В. Симоненка «Лебеді материнства».
2.1. Історія написання поезії «Лебеді материнства» (1962 р.).
Вірш написаний у 1962 році, коли поет працював у газеті «Молодь Черкащини». Мати–найдорожча людина у світі. Їй несе людина болі й радощі, сумніви й успіхи, помилки й гріхи. З нею хочеться порадитись, поділитись турботами, покаятись їй у гріхах і бути впевнененим, що вона завжди дасть слушну пораду і допоможе. Такою була для Василя Симоненка його мама, Ганна Федорівна Симоненко-Щербань, людина з щирою поетичною душею, закохана у народну пісню, передала все це синові, виховувала його за мудрими заповідями народної педагогіки.
Виразне читання поезії В. Симоненка «Лебеді материнства».
2.3. З’ясування первинного сприйняття твору.
- Чи сподобався вам вірш?
- Які слова для вас були незрозумілими? (Сургучевий – темно-червоний, бордовий колір; лиман – затока з морською водою в гирлі річки або озеро поблизу моря; досада – почуття незадоволення, гіркоти, викликане чим-небудь; марево – миготливий шар теплого повітря біля поверхні землі).
- Чи сподобався вам вірш ?
- Які картини виникли у вашій уяві, коли ви слухали вірш ?
- Які емоції викликала у вас ця поезія ?
* Завдання. Знайдіть і зачитайте ті рядки, які вас найбільше вразили. Чим саме ?                           Обговорення вражень.
    2.4. Перегляд відеопоезії.
Мелодійна основа вірша та мотив материнської любові настільки полонили композитора Андрія Пашкевича, що він поклав цей твір на музику.
Завдання. Пропоную вам обєднати свої враження від вірша за допомогою формули «бачу» - «чую» - «уявляю». Ділимось на три групи і виконуємо завдання.
Орієнтовні відповіді
Бачу: туман, рожеві лебеді, сургучеві зорі, колиску, хату, сина, півні, лебеді, крила, зелені сади, чорночубі хлопці, верби, тополі.
Чую: лопотять крила лебедів, гойдається колиска, звучить тиха колискова, співають півні, верби і тополі тріпочуть листям.
Уявляю: на землю спадає тихий вечір. Непомітно вгамовує людські клопоти… Мати схиляється над колискою, над своєю кровинкою. Вона співає пісню, в якій бажає дитині щасливої долі. А колиска яворова – оберіг з оспіваного в народних піснях дерева.
* Визначення ліричного героя твору.
- Давайте з’ясуємо, хто є ліричним героєм твору ? (образ люблячої матері)
-  Якою ви уявляєте матір у вірші «Лебеді материнства» ? Якими почуттями сповнене материнське серце ?
        Отже, головним мотивом вірша є материнська любов і тривога за долю сина.
* Розгляд композиції твору.
       Тепер пропоную розглянути композицію твору. Розгляд композиції варто розпочати із назви вірша.
-  Як ви гадаєте, чому поет обрав саме таку назву - «Лебеді материнства» ?
       ( Образ лебедів асоціюється з образом Батьківщини, чимось прекрасним, казковим, почуттям любові і вірності).
         Пояснення вчителя . Твір побудований як колискова, в якій матір, співаючи, мріє про щасливу долю своєї дитини : щасливе життя, гарну дружину, вірних друзів. Вірш умовно ділиться на дві частини.
Поділити зошит на дві частини, визначити складові кожної частини
Завдання . Знайдіть у творі І і ІІ частини. Прочитайте виразно І частину вірша. (Закінчується словами : «Лоскотали марево золотим сузір’ям»).
-         Яку б назву ви запропонували до І частини вірша ? Чому?
                  ( «Казкова колискова», «Казковий сон» тощо).
-         Прочитайте виразно ІІ частину вірша. ( Розпочинається словами : «Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу» ).
-         Що тривожить материнське серце? ( тривожиться майбутнім сина : щоб обрав гарну дружину, вірного друга, щоб завжди любив і не забував матір і Батьківщину, пам’ятав про рідну домівку ).
-         Яку б назву ви запропонували до ІІ частини вірша ? Чому
        Отже , у першій ми відчуваємо материнську ласку й турботу про маленького сина; у другій – йдеться про клопоти, які буде мати вже дитина дорослою людиною. Як бачимо, В.Симоненко зміг знайти такі слова, у яких передав і любов до рідної матері, і любов до України.
- Якими словами передав В.Симоненко любов до матері ?
( «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати»).
-         Якими словами передав В.Симоненко любов до Батьківщини ?
( «Можна вибрать друга і по духу брата, вибрати не можна тільки Батьківщину», «І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі»).
- У якому поетичному рядку, на вашу думку, втілена основна думка твору ?
(«Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину»).
3. Пропоную вам тест на уважність (л.е. Вправа Симоненко пейзаж)

Усний перекз змісту вірша.
Наприклад. Настала ніч. У лимані виблискують сургучеві зорі. Схилившись над колискою, мати розказує синові казку. Десь у темряві кричать півні, а у хаті на стіні танцюють лебеді. Мати впевнена, що син виросте і вирушить у далеку дорогу, де він зустріне і гарних дівчат, і друзів, і дружину. Де б він не був, завжди з ним будуть її очі та рідна домівка. Якщо ж доведеться полягти на полі бою, його не забудуть. Та він повинен пам'ятати завжди, що Вітчизна у нього одна, її зраджувати не можна.
Творча робота
Пропоную творчі завдання для кожної із груп, що працювали сьогодні на уроці. Група «Біографів» складає сенкан на тему «Василь Симоненко», група «Читачів» – на тему «Мама», «Народознавці» - на тему «Батьківщина».

Василь Симоненко.
Талановитий, романтичний.
Творить, надихає, вболіває.
Його творчість – наша гордість.
Письменник.

Мама
Кохана, ніжна,
Турбується, вірить, чекає.
Весь світ для дитини схилити готова –
Любов.

Батьківщина.
Вільна, велика.
Живе, розквітає, єднає.
Вона дана нам Богом –
Україна. 
4. V  Закріплення вивченого матеріалу.
Тести Learning Apps вікторина на дошці.
Рефлексія. Пригадайте на початку уроку ми зверталися до долоньки минулого, давайте створимо долоньки майбутнього для наступних поколінь і прикріпимо на дошці.
Домашнє завдання: Вивчити напам’ять вірш.

Додатки.
Анкета письменника
Прізвище ім’я по батькові

Псевдоніми

Рік  народження

Місце  народження

Освіта

Професія

Нагороди

Відомі твори


Анкета письменника
Прізвище ім’я по батькові

Псевдоніми

Рік  народження

Місце  народження

Освіта

Професія

Нагороди

Відомі твори

























Комментариев нет:

Отправить комментарий